JORDENS ALLA HÖRN OCH KANTER

- En resa som börjat med pass, pengar och piljett

PARK ARVI, BARRIO PARAISO

Kategori:

Så, jag vaknar söndag morgon och mår skit. Halsen gör ont, näsan är totalt täppt och kroppen är tömd på energi. Jag petar i mig några tabletter och bestämmer snabbt att jag inte är i form nog för den där extra hiken på tre timmar för att se brunnen där dricksvattnet kommer ifrån. Jag möter upp Diego och (El) Zorro - hans lilla hund på två kilo - på samma ställe som dagen innan och förväntar mig att vi ska ta linbanan upp till nationalparken. Gör vi det? Nej självklart inte. Vi hoppar på bussen som stannar i Barrio Bello Oriente (i Comuna Manrique) - eller Barrio El Paraisio som den kallas i folkmun. Där får jag två alternativ; 1) att gå rakt upp längs med pipelinen för vattnet eller 2) att sicksacka upp lite mjukare men mer än dubbla tiden hike. Eftersom jag inte var i form tog vi den mjuka vägen, då skulle vi kunna njuta av vandringen och dessutom konversera. Ja jo tjena. Jag hade verkligen fullt sjå att andas, jag har aldrig känt mig såhär ur form, även om Diego vid flera tillfällen påpekade hur korta pauser jag tar i jämförelse med andra han tagit med på samma hike. Det var ju stärkande, men vandrade de andra med feber och andningsbesvär? Haha… hur som helst, vi tog oss så småningom upp till den absolut högsta punkten, och han överdrev inte när han beskrev vilken otrolig utsikt det var från toppen. HÖRNI, jag var MÅLLÖS. Totalt mindblowing. Där uppe satt vi och njöt i säkert en timme innan vi vandrade vidare. Och mitt i allt blir Zorro nyfiken på en ko som ser mer eller mindre likadan ut bara cirka 80 kilo tyngre och 65 gånger större. Kossan var inte blyg utan lika nyfiken den och kom fram för att kela med både oss och Zorro. Snabbspolning till när vi kommit ner samma väg som vi gick upp, och vägen ner var definitivt mer njutbar då jag faktiskt kunde fokusera på omgivningen och inte endast på att andas. Diego ville visa mig sin barrio och the locals och ni känner ju mig - självklart ville jag få en rundtur och träffa alla fantastiska människor som bor där! Jag fick dessutom äran att vara försökskanin för de ungdomar som Diego lär engelska, de försökte föra en enkel konversation och jag gjorde mitt bästa för att hålla svar och motfrågor på en enkel nivå. Med lite hjälp av Diego som översatte till spanska gick det lysande, som det värmer i hjärtat att få uppleva vilka förändringar och framsteg mycket vilja och små medel kan göra! Runt 18-tiden hoppade jag på en buss som skulle ta mig till stan där jag sedan kunde ta metron till mitt område. Lättare sagt än gjort… 


Jag missade hållplatsen och åkte tillbaka upp i bergen, den här gången till en ny barrio. Jag hoppade av bussen när jag insåg att bussen inte tänkte vända tillbaka och där någonstans blev mina tillkortakommanden påminda. Nu hade det blivit mörkt och jag mindes vad Diego hade berättat och vad jag vet sedan innan. Här i dessa barrios bor de mest utsatta människorna som många inte har något kvar att förlora. Och här gäller det ju att vara smart, precis som i vilken stad eller land som helst, i vilken situation som helst. Men kanske framförallt för mig som inte talar spanska och därmed blir lite extra utsatt. Jag plockade ur mina AirPods och la plånboken innanför tröjan. Utifall att. Därefter gick jag med självsäkra steg åt det håll jag trodde var rätt, innan jag insåg att jag nog faktiskt behövde lite hjälp. Jag började fråga runt på den lill spanska jag kunde och gick fram och tillbaka eftersom alla pekade åt olika håll. Jag gick upp och ner för samma backe fyra gånger innan en ung man kom ut från barberaren med skynket runt axlarna. Jag försökte förklara att alla säger olika och ingen buss verkar gå till stan, varpå han följer med mig ner för backen ännu en gång och vill vänta på bussen med mig. Vi ringer Diego just när bussen kommer och Diego ger instruktioner till barberarkillen som i sin tur ger instruktioner till busschauffören att släppa av mig på rätt station och dessutom följa med mig till metron och säkerställa att jag kommer på rätt tåg. Omtänksamt men lite väl mycket för mig som tänkte att jag kunde winga det från en annan metrostation. Chauffören ville först inte låta mig gå, men när han förstod att jag tänkte gå i vilket fall följde han med mig över vägen och lämnade över mig till en säkerhetsvakt som visade mig till metron. Haha chauffören lämnade alltså bussen öppen med motorn igång för att eskortera mig över vägen eftersom han fått tydliga instruktioner av Diego att jag var för viktig för att lämna ensam i mörkret inne i stan. Jag kom på metron och hoppade av vid min station och började direkt leta efter supermarket och någonstans att köpa middag. Jag åt frukost vid 08 och nu var klockan 20.30, jag hade vandrat mellan 09-18.30 med några kex i magen och totalt endast en liter vatten på hela dagen. Helt slut, och till min förtret var ingen affär eller restaurang öppen vid den här tiden en söndag. Jag passerade en äldre man med en vagn som hade lite läsk och tortillachips- perfekt. Jag var hemma strax efter 21 och var helt förstörd. Jag somnade ganska direkt och hela natten svettades och frös jag om vartannat, febern hade stigit och det var länge sedan jag mått såhär dåligt. MEN VILKEN DAG! Jag är överlycklig att jag träffade Diego och Michael som ledde till en helt fantastisk vandring i en miljö helt utan andra turister, wow wow wow. Ibland måste jag nypa mig i armen för att påminna mig om att jag faktiskt lever. Vilken resa detta är! 

Toppen på kyrktornet.

Den förlorade staden där det enda spår som finns kvar är toppen på kyrktornet.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Ruin från ett av Escobars knarkbyggnad

(null)


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Den absolut högsta punkten i hela Medellín, vi vandrade från den högsta barrion (El Paraiso) i cirka 2.5 timmar upp till denna punkt. Mäktigt.


(null)

Ruin från Escobars knarkbyggnad

Ruin från Escobars knarkbyggnad

(null)

(null)
Detta spel är den colombianska varianten av Fia med knuff. När de inte har råd att köpa det färdiga spelet blir de innovativa och målar en egen spelplan. Dessa kan de sedan antingen använda i området för att spela själva eller ta till stan och sälja till turister.


KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2023-07-26 | 21:42:14

    Jag kan inte se kyrktornet…

    Svar: Det ser ut som en liten sten i mitten av det stora fältet. Jag såg det inte heller, och om man inte vet att det är en förlorad stad missar man det.
    Frida Johansson

Kommentera inlägget här: