JORDENS ALLA HÖRN OCH KANTER

- En resa som börjat med pass, pengar och piljett

SISTA KVÄLLEN - NGWE SAUNG BEACH

Kategori: BURMA

Halloj från en varm altan-kväll. Imorse inspekterade vi brännorna, Emmie har bränt sig duktigt i både ansikte och armhålor/ovanför bikinikanten. Själv var jag lite röd om mulen och blåröd om vänster fot (Emmies högerfot ser likadan ut). Haha, detta trots att vi smorde oss noggrant med 50+ igår morse. Allt utom fötterna, förstås. 

Hur som helst, runt 10-tiden begav vi oss till stranden, glassade till lunchtid och tog en siesta hemma på altanen, innan vi gick ner igen för de sista timmarna. Nu ni, nu är vi sådär fräscht solkyssta! 😎🌴 

Kvällen spenderas på altanen, SOM vi njuter av att kunna sitta ute, dricka lite Cola och bara ha det gott. Vi hann med solnedgången på stranden också, tyvärr var det väldigt molnigt... 

Imorgon bitti åker vi tillbaka till Yangon för en sista natt, innan det bär av mot Thailand igen. Skoj, vi insåg igår att vi endast köpt ett bagage, passar bra nu när vi börjat handla på oss grejer.... spännande att se hur det här slutar... 

(null)

(null)

Två minuters promenad från altanen till stranden.
(null)

EN LEKTION OM MUNKAR

Kategori: BURMA

Vet ni varför olika munkar har olika färg på sin klädsel? Eller visste ni att det finns olika typer av munkar? Inte jag heller, tills jag ställde frågan. Såhär är det; 

Alla munkar studerar, och då studerar de läran om Buddha och buddhismen. Det här är ett krav som gäller för alla, både barn och vuxna som skickas till templen. Sedan skiljer de sig åt på följande sätt: 
1. Som munk studerar man samt reser runt och föreläser om det man studerar, hur man skall leva och så vidare. Samt deltar i diverse olika aktiviteter, exempelvis insamlingsdagar. 
2. Studerar och mediterar. Den här munken föreläser aldrig, utan mediterar och studerar för sig själv. 

Insamlingsdagar handlar om att munkar och nunnor från de olika templen i staden de bor i samlas inne i staden bland "de normala byborna", och samlar in pengar, deltar i parader etc. Därefter delas donationerna upp mellan de olika templen, för att samtliga skall ha råd att äta och överleva. Dessa dagar annonseras ut i förväg så samtliga medborgare blir medvetna och kan delta, eventen brukar vara populära. Här i Myanmar (Burma) är cirka 89% troende och utövar religionen på något vis, exempelvis besöker en pagoda och ber regelbundet. 

Färgen på deras dräkter har ursprungligen att göra med vilken region de härstammar från, och för att man förr i tiden färgade tyget naturligt med hjälp av bark. Barken avgjorde således vilken färg tyget skulle få. Idag färgas det kemikaliskt eftersom hållbarheten blir bättre, och de olika färgerna lever bara kvar av gammal vana. 

En annan lärdom var att föräldrarna beslutar att skicka barnet (som liten) till ett tempel under valfri tidsperiod, för att barnet skall studera läran och leva med de äldre munkarna. Sedan får barnet åka hem igen, och senare i livet kan han/hon själv besluta sig för att bli munk/nunna. Hur länge man stannar och om man stannar är upp till var och en, ingen tvingas utan alla är fria att själva besluta. Det är även fritt fram att gå med och gå ut hur många gånger som helst under livet. 

Om en familj inte kan ta hand om sitt spädbarn, på grund av exempelvis ekonomiska hinder, sjukdom eller dylikt, kan de skicka sitt barn till ett tempel. Där får barnet då bo och får sina behov tillfredsställda- med kravet att barnet måste studera läran. Dock är det upp till barnet själv (med åren) att besluta sig för att lämna eller inte, och innan barnet uppnått beslutsålder är det upp till föräldrarna. Dock får barnet endast lämna (om det vill) under förutsättning att denne har någonstans att ta vägen- att föräldrarna vill/kan ta hem barnet. Annars får barnet inte lämna templet, eftersom det inte överlever utan grundläggande förutsättningar. Fin tanke, mänskligheten är bra vacker ibland. Tycker jag. 

Sådär, en kort lektion i munkar. Jag blev förvånad över att de får komma och gå hur de vill, i stort sätt. I min värld är det ett enkelt sätt att utnyttja systemet- gå med under en tuff tid och lämna när det lättar. Men det kanske bara är jag som tänker så, som inte är troende själv. Sedan lever munkarna och nunnorna på donationer, man kan säga att hela religionen lever på folks donationer. Det finns inga statliga bidrag, ingen skatt eller liknande som vi betalar för kyrkan i Sverige. Å andra sidan, är nästan 90% troende är det inte så konstigt att alla tempel och buddhismen i sig överlever. Det blir ju några slantar var dag. 

SHWEDAGON PAGODA

Kategori: BURMA

Godmorgon från ett soligt strandhäng. Vi anlände här vid stranden runt 4-tiden imorse, checkade in och sov några timmar. Emmie lyckades sova på bussen, medan jag satt vaken med magont från satan själv. Hur vägen var? Hm. Jo, ni som varit upp till kaffegropen, vägen efter färisten. Så var det från början till slut. Och ni som aldrig varit vid kaffegropen- tänk er en grusväg med håligheter och stora stenar, ungefär. Bussen skakade och hoppade, från 21.15 till 4-tiden. Men det var helt ok, sådant man får räkna med här borta! 
Nu ska vi vila någon timme till och sedan fånga soltimmarna på stranden, woho. 

Tillbaka till Shwedagon Pagoda då. Var det magiskt? Svar nej. Vi satt där och väntade och väntade och väntade. Solen började gå ned och besvikelsen blev bara större och större. Den lyste verkligen inte som vi hade tänkt oss, och sett bilder av. Till sist gick vi, och då (förstås) blev himlen mer lilaaktig och pagodan aningen mer lysande. Men jag är fortfarande aningen besviken över just den biten. Annars var det en mäktig känsla att gå omkring där, pagodan är gigantisk och ligger högt upp på utsikten är också makalös. Häftigt att vara omgiven av så mycket arbete och guld, framförallt. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)