JORDENS ALLA HÖRN OCH KANTER

- En resa som börjat med pass, pengar och piljett

LIMA SAMMANFATTNING

Kategori: PERU

Eftersom jag fortfarande var sjuk när jag lämnade Colombia så i Lima tog jag det lite piano. De första två nätterna bodde jag i ett område som ligger närmast havet - Miraflores - som också är det mest populära för människor som reser till Lima för första gången. De sista nätterna flyttade jag istället till gamla stan, Centro Historico, med parker, kyrkor och andra byggnader i kolonialstil. Jag besökte bland annat Lima museo de art som visade både en tillfällig utställning om incafolket men även konst från inca, wari och senare även när spanjorerna koloniserade. Och vilken tydlig skillnad, det är som natt och dag från den konst som målades och skapades innan spanjorerna såsom krukor, djur och flerhövdade människor som övergår i kristna målningar av Jesus, helgon och andra kristna (katolska) symboler. Tänk hörni, vars man än hamnar i världen utanför Europa är kolonialismens spår tydliga och tänk vad mycket autentisk kultur som förstördes, folkgrupper som utplånades och för att inte nämna alla språk som dog ut under den perioden. Så tragiskt…  Efter tre nätter i Centro Historico tog jag bussen söderut, mot Ica.

Lite blandade bilder från Lima och även museo del art, bland annat en specifik sten med inte mindre än tolv hörn. Stenen återfinns på många ställen såsom byggnader, monument och även i en egen utställning på museet där stenen snurrar och visar de olika skuggorna på väggen. 

(null)

1900 hostel, där jag bodde de sista två nätterna

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

12-hörningen

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

JFK parque, i mitten av Miraflores. I parken finns det massor av katter som är möjliga att adoptera. En lokal organisation förser katterna med mat och vatten

Båda turister och Lokalinvånare går till parken för att mysa med katterna

(null)

Anderna. Ganska häftigt att först flyga in över bergen och sedan åka buss upp i bergen

Medellín från ovan

1900 hostel

KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2023-08-03 | 22:23:29

    Myste även du med katterna?

    Svar: Nope, never
    Frida Johansson

Kommentera inlägget här: