JORDENS ALLA HÖRN OCH KANTER

- En resa som börjat med pass, pengar och piljett

FÖRSTA DAGARNA I CARTAGENA

Kategori:

Jaha, vad har jag gjort sedan i torsdags då? Jo, jag började min kväll med att hänga på ett gäng amerikaner ner längs gatan för att käka empanadas (fyllda tortillas som även käkas framförallt i El Salvador), därefter tog vi några drinkar innan vi begav oss ut på galej. Vi lämnade stadsdelen vi bodde i och rörde oss in mot stadskärnan - det är en liten halvö-ish av Cartagena som är den gamla staden som i sin tur omringas av det nya Cartagena med skyskrapor och allt sådant där nymodernt. Gamla stan däremot har anor från 1600-1700 tal och andas kolonialism med spanska influenser som slår igenom kraftigt. Gamla stan är en väldigt mysig del att bara strosa omkring i helt utan planer, husen är färgglada, majoriteten av väggar och balkonger har bougainvillea som brer ut sig och detaljrika balkonger. Jättemysigt och det är en stad som gör en glad i själen, jag finner mig själv med ett leende på läpparna när jag kikar runt. 

Hur som helst, ute på klubben träffade jag ytterligare tre amerikaner som var här över några dagar. Dessa snubbar fortsatte jag kvällen men och gick till en annan klubb där det dracks champagne i mängder och röktes vattenpipa. Vid det här tillfället hade jag inte lyckats få ut några pengar (en historia i sig) så jag hade inget fungerande simkort med internet och hittade inte hem- jag har ju inget lokalsinne och hade faktiskt ingen aning vad boendet hette. Men det gjorde ingenting, killarna hyrde ett stort hus i närheten av klubben och hade ett sovrum över - perfekt! Vi var hemma runt 05.30 och 09 hämtade taxin oss för att ta oss utanför stan där vi skulle köra ATV (fyrhjuling). Jag var fortfarande klädd i gårdagens kläder och hade inte fått någon frukost eller kaffe, men vad gör väl det när man får möjlighet att åka fyrhjuling på stranden gratis? Right, det är en icke-fråga. Vi körde längs stranden i några timmar där vi tävlade, stannade för att ta ta in utsikten, klättra på några stenar etc etc. Men låt oss stanna upp vid tävlingen en sekund- behöver jag verkligen säga vem som vann? Det är väl egentligen ganska givet att den enda kvinnan i sällskapet kör hem segern för Sverige..? Jo man tackar, tack tack tack för alla applåder, det var en enkel match. Jag var dessutom den enda som INTE välte med fyrhjulingen. 

Hur som helst, väl tillbaka i stan gick jag på jakt efter cash, 11 uttagsautomater senare gav jag upp och blev under kvällen varse att mitt kort inte fungerar. Elektroniskt fungerar det, men det fysiska kortet fungerar inte alls så det är ju lite av en stress. Jag kan inte riktigt spärra det heller eftersom jag kan använda det online och med Apple Pay. Jag antar att det enda alternativet jag har kvar är att mamma och pappa får skicka pengar via western union som jag kan plocka ut där jag befinner mig. Jag åkte tillbaka till amerikanerna på kvällen och chillade i bubbelpoolen på taket, synd att klaga. Men nu var det dags att sluta lata sig, det är dags att lära känna staden på riktigt. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Kommentera inlägget här: