JORDENS ALLA HÖRN OCH KANTER

- En resa som börjat med pass, pengar och piljett

EN DAG PÅ HAVET

Kategori: COSTA RICA

Så, i lördags kväll kom en kille fram och snackade medan vi spelade yatzy, han berättade om en katamaran som han jobbade på och bjöd med oss ut på havet dagen efter. Alicia hade redan bokat boende i Liberia men jag hade ju inget planerat - klart jag skulle med ut på havet. Sagt och gjort, morgonen efter följde jag med min nya kompis Ezikiel och Kevin till stranden där vi plockades upp av en tredje kompanjon. Vi gick ombord på en stor katamaran och började chilla, så småningom dök även El Capitan upp och jag var något fundersam över om det skulle vara en tour under eftermiddagen eller om det bara skulle vara vi. Om det spelade någon roll? Absolut inte. Vi hade det supertrevligt tillsammans, och det är ju sådana här grejer som gör att jag fortfarande wingar mina resor utan planer- hade jag haft en plan för morgondagen hade jag inte kunnat hänga på grabbarna. 

Framåt 13.30 klev en grupp människor på båten, det var alltså en tour som skedde, och när jag senare googlade företaget fick jag en smärre chock över vad dessa människor betalat för att ligga på en katamaran och sola. För majoriteten av människorna höll sig för sig själva och sa inte ett ord på hela eftermiddagen. Vi andra däremot, det vill säga jag, grabbarna, en grupp på två män och en kvinna + en ryska hade en blast tillsammans. Jag fick lära mig köra båten och hörni, detta gjorde jag med BRAVUR. Vi ankrade och badade, och ja, även jag badade. Massor, och länge. Jag doppade till och med håret när jag dök i från båten. Vi körde vidare och ankrade den här gången för en vacker solnedgång innan vi åkte tillbaka in mot land. Folket släpptes av och vi var några som stannade kvar några timmar till, jag lämnade båten runt midnatt. Men jisses vilken dag jag hade, helt fantastiskt att jag fick möjligheten att hänga med dessa störtsköna snubbar ut på havet och njuta. 

Söndag morgon, jag käkade frukost och chillade på boendet en sväng innan jag tog en långpromenad innan regnet började ösa ner. Framåt kvällen gick jag och Aarón till en food truck park runt hörnan och käkade pasta med smör, fy satan vad gott det var! Aarón är härifrån Costa Rica och jobbar på boendet i några veckor, störtskön lirare. Vi käkade och tog därefter en promenad längs stranden och snackade skit, innan vi avslutade kvällen med lite mer skitsnack tillsammans med två andra snubbar. Hörni vilka människor jag träffat under denna resa, helt fantastiska bekantskaper från hela världen! 

Tisdag förmiddag checkade jag ut, spanade in en buss som skulle ta mig söderut till Nosara som enklast beskrivs som Jurassic world. Om beskrivningen stämde? Jag har inte en aning, jag kom aldrig dit. Nej hörni, vilken tisdag jag hade…. Jag tog tydligen fel buss, hoppade inte av utan släpptes av på slutstationen som var mitt i ingenstans. Jag hade inget batteri på telefonen och min powerbank slutade fungera någon gång i söndags tror jag. Allt blev blött från båten så jag gissar att något hände med den då.. hur som helst, efter många om och men (och en hel del promenerande) hittade jag ett litet fik där jag kunde ladda telefonen och få en kopp kaffe. Några timmar senare fick jag skjuts av en man till närmsta stad. Han släppte av mig vid stadens enda hotell och där fanns det som tur var ett rum ledigt. Jag fixade lite käk och ringde upp AJ (min kompis från Nigeria som jag träffade i Namibia). Vi är i samma tidzon så han hjälpte mig göra en plan för de kommande dagarna. Så vad är då planen? Jo, jag skippar Panama och drar direkt till Colombia, och det absolut billigaste är att flyga. Sagt och gjort, jag checkar snart ut härifrån och tar mig till San José som är huvudstaden, hittar någonstans att sova och gör en snabb sightseeing i staden innan jag imorgon bitti tar jag flyget till Cartagena i norra Colombia och påbörjar resans nästa kapitel - Sydamerika. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2023-07-06 | 16:25:24

    Härligt med lite uppdatering igen. Är inte Costa Rica Sydamerika?

    Svar: Costa Rica is still central, next to it is Panama which is the last central county!
    Frida Johansson

Kommentera inlägget här: