JORDENS ALLA HÖRN OCH KANTER

- En resa som börjat med pass, pengar och piljett

CARTAGENA WALKING FOOD TOUR

Kategori:

Jag, India och en tredje tjej Hanna bestämde oss för att ta en walking food tour ena kvällen i Cartagena. Guruwalk är ett globalt företag som erbjuder olika walking tours i mer eller mindre alla tänkbara städer, i slutändan dricksar du gurun (guiden). I detta fall var ju touren inriktad på lokal mat men vi fick även lite historia under promenaden. Jag passade på att ställa ungefär 1000 frågor om slaveriet, undertecknandet av fredstalet mellan regering och kartellerna 2015 och många andra intressanta saker (enligt mig förstås). Men även Willy (guiden) tyckte det var bra frågor och varenda gång jag ställde en fråga stannade han gruppen och samlade oss för att alla skulle kunna höra svaret, stackars resten som kanske inte var direkt intresserade av frågor om mänskliga rättigheter, slaveriet eller politik. Men men. Maten då? Jo här i Colombia är det mesta friterat på något plan, och tänk er smördegsknyten eller fylld tortilla - det är principen - om inte korv eller kebabspett. Första stället delade vi tjejer en arepa (typ smördegsknyte) fylld med ost och ägg, den var skapligt torr och smakade mest ägg- 2/5. 

Fun fact om arepas: degen är gjort på majs, och en färsk arepa är ljusgul i färgen. Om den är mörk är den inte färsk, alternativt inte tillagad på endast gul majs. Traditionellt fylls de med biff eller kyckling och ägg, men kan också fyllas med svamp, grönsaker eller ost. 

Jag åt bara på ett ytterligare ställe, nummer två var korv och nummer fyra var ceviche, men nummer tre var empanadas (fyllda tortillas) med ost, tomat och olivolja. För att vara en enkel grej var det väldigt gott, så den får en 4/5. Vi tjejer avslutade med glass på ett café vi varit på varenda dag just för denna glass- 5/5 glassar, helt klart. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Berättade jag om sengångarna i stadsparken? Jag lyckades fånga en på bild häromdagen. Coolt även om de var högt upp i träden. Jag såg två stycken. Utanför glasscaféet är det flera otroligt välgjorda målningar på väggarna. En föreställer en man som ligger och sover, och det var faktiskt så att under många många år var det en man som låg där varenda dag. Han var bostadslös och spenderade sitt liv på den där platsen fram tills dagen han gick bort. Som en hyllning av respekt för mannen målades han på väggen i sovande position. Hjärtskärande men vackert på samma gång.
(null)

Kommentera inlägget här: