JORDENS ALLA HÖRN OCH KANTER

- En resa som börjat med pass, pengar och piljett

EL VALLE SAGRADO DEL 1

Kategori: PERU

Well well well, hörni jag tog semester igen… Och vet ni vad, det fina med att det är min privata blogg är ju att det är helt ok att ta semester (från semestern) utan att behöva ha ångest över det. MEN jag har dock haft lite dåligt samvete över att jag inte uppdaterat, om jag ska vara ärlig. Bilderna är ju en sak, det går fort att ladda upp. Men jag vill ju gärna ge lite information om vad jag hittar på, framförallt historia som vi annars inte lär oss hemma i Europa. Vi vet att Inca-folket dog ut tillsammans med så många andra folkgrupper runt om i världen, men vi får inte riktigt lära oss att det i 9 av 10 fall var för att européerna koloniserade dessa områden och utrotade levande kultur och tvingade fram assimilering. 

Så, jag nämnde att jag inte skulle till Machu Picchu utan istället kolla in El Valle Sagrado de los Incas. Så vad är detta då? På engelska säger man Sacred Valley och eftersom det är mycket kortade använder jag den benämningen framöver. Sacred valley är 700 km lång och har mer än 20 mindre byar/riken. Ån som rinner genom secred valley rinner ut i Amazonas så småningom, dess högsta punkt är 4000möh och den lägsta 450möh. Temperaturen skiljer självfallet mellan dessa höjder, från runt 40 grader vid lägsta punkt till 0-gradig till -3 vid högsta punkt. I det stora området som utgör Sacred Valley besökte jag 4 viktiga platser totalt och kommer gå igenom de lite kort utan inbördes ordning, och de kommer släppas bitvis eftersom det blir så himla många bilder på en och samma gång annars. Något som tenderar att bli huller om buller när appen väl laddar upp inlägget.  

PISAC: I Pisac village finns ett museum om metaller och mineraler (kristaller/ gemstones) som alltid haft en viktig betydelse för Incas. Tyvärr förstördes och försvann majoriteten av de guld-/ silverföremål som fanns när spanjorerna koloniserade regionen. Dock har gemstones fortfarande stor kulturell betydelse då olika stenar verkar med olika energier i kroppen och från jorden.  Incas religion (snarare kultur) handlade om de fyra naturliga elementen; sol, vatten, jord och luft. De visste inte vad religion eller gud betydde förens spanjorerna kom och koloniserade och då även förde in den katolska tron.

Pisac arkeologiska site: 

Ett område som är större än Machu Picchu men som inte är lika känt. Det byggdes av samma kung och under samma tid, och det var till Pisac kungen flydde tillsammans med folket när spanjorerna intog Cusco. Det mest framträdande med alla dessa Inca-lämningar är de kända terrasserna som användes för odling av olika slag. Dessa terrasser var för adeln, kungen och andra högst uppsatta män/familjer, de övriga lokalinvånarna odlade nere i dalen där de även bodde, och de hade inte samma förutsättningar som terrasserna gav. Även om terrasserna ligger någorlunda på samma höjd skiljer sig temperaturen ungefär 0.5grader mellan varje terrass. Pisac består av många många stora terrasser, området är som sagt större än Machu Picchu. Vid ena bergsryggen byggdes ett incatempel med utsikt över staden som fungerade som en tillflyktsort och ett center där kungen och andra adelsmän kunde samlas för att i lugn och ro samt i säkerhet diskutera olika frågor. Jag tog mig med möda upp till toppen som bjöd på fantastisk utsikt över området och även solsken. 

 

(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)

Nationaldrycken pisco som är ett destillerat vin med en alkoholprocent som varierar mellan 35 och 48. Den smakar något sött, men också väldigt starkt.


(null)


(null)


(null)


(null)



KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2023-08-12 | 17:17:12

    Fantastiskt område men förstår att det var kämpigt att ta sig upp till toppen 😊

    Svar: Det tog på krafterna, men varenda tuff kulle är värd utsikten! 😍
    Frida Johansson

Kommentera inlägget här: