JORDENS ALLA HÖRN OCH KANTER

- En resa som börjat med pass, pengar och piljett

CUSCO & AREQUIPA

Kategori: PERU

Jag lämnade Cusco med nattbuss för att anlända i den historiska staden Arequipa tidig morgon. Arequipa skulle bli min sista destination i Peru innan jag åkte tillbaka till Lima för att flyga ut därifrån. Arequipa är en stad med historiska anor även om stora delar förstördes av spanjorerna för att byggas upp i spansk stil. I centrum finns självklart ett torg som omges av avlånga pampiga byggnader, med en handelsgång under tak - precis som så många andra städer runt om kontinenten som byggdes av spanjorerna i spansk stil. Jag hade egentligen inga planer för destinationen, förutom att jag bokade in mig på ett hostel med pool. Jag var ivrig att lämna ett iskallt Cusco för några dagars värme, Arequipa bjöd på 25 grader, strålande sol och i runda slängar 12-15 grader nattetid. Och här gjorde jag absolut INGENTING. Jag började varenda morgon med en promenad, köpte det godaste kallbryggda kaffet jag NÅGONSIN smakat och dessutom en otroligt god avokado toast. Därefter gick jag tillbaka till hostel och läste böcker i solen, på knappt tre dagar läste jag fyra böcker. På kvällarna mötte jag upp och n fransyska och en tjej från Nederländerna för middag innan vi alla tog tidiga kvällar. Ett perfekt avslut på Peru och totalt tio veckor i Central- och Sydamerika. 


Förresten, i Cusco mötte jag min första kväll en snubbe som ville visa mig staden. Så vi gick på en rundtur på drygt sex timmar, då jag fick möjlighet att utforska den lokala marknaden, se den 12-kantiga stenen irl och lära mig lite mer om Incas kultur, byggteknik och spanjorernas intågande. Majoriteten av alla byggnader i staden  är från kolonialtiden då spanjorerna rev det mesta för att bygga om och bygg nytt. Dock är inte hela byggnaden ny, husgrunderna är från Incas tid då de var så pass robusta att de inte gick att riva. Stilen? Det blir en mix som inte går att missa då hantverket från Incasfolket är omöjligt att kopiera och är väldigt speciellt (och specifikt). Exempelvis går stenblocken inte att forma såsom de gjordes för länge sedan, ingen vet fortfarande hur de lyckades få så raka och mjuka kanter när de saknade verktyg (som dagens teknologi/verktyg fortfarande inte kan läsa). Dessutom har i stort sett alla grunder en lätt lutning som gjorde husen mer stabila och resilienta mot yttre faktorer såsom jordbävningar. Vi gick längs med en husvägg som en lång gränd och stannade vid en liten sten på cirka 1cm2, jag såg att folk la handen på stenen när de passerade och fick snabbt lära mig att det är en kulturellt betydelsefull sten som ger tur. Vi gick vidare och passerade den 12-kantiga stenen som för övrigt knappt märks (om inte alla tusen turister hade stått vid den hade jag definitivt missat den), innan vi gick upp för backen mot en kyrka på toppen av den högst belägna barrion. Härifrån gick vi så småningom ner till stora torget igen innan vi sa hejdå. Det är alltid en god idé att gå runt i städer och framförallt tillsammans med antingen en local eller en guide. Cusco är verkligen en speciell stad, förutom att Inca- och Chincherokturen är väldigt framträdande är det en mysig stad med tätt byggda hus med balkonger i trä, växter längs väggarna och folk som säljer allt ifrån mat till popcorn längs gatorna. 

(null)


Kommentera inlägget här: