JORDENS ALLA HÖRN OCH KANTER

- En resa som börjat med pass, pengar och piljett

MANDALAY TOUR DEL 3

Kategori: BURMA

Då åker vi igen; 

Nästa stopp var U Bein Bridge, en 1.2 km lång träbro över en sjö. Den var ju si sådär i Kvalle om ni frågar mig, jag var skapligt skakis när det knakade, rörde på sig och konstaterades att vissa reglar numera endast var halva (eftersom den andra halvan hade ruttnat sönder). Vi tog oss över bron till sist, eller tja, det var ju bara jag som var nojig av oss två. Och sedan tog vi oss över tillbaka igen, där tultuken väntade. 
(null)
(null)

Efter det åkte vi tillbaka in mot innerstaden, Mandalay Palace stod på schemat. Just det här stoppet har jag läst en hel del om i LP (Lonely Planet) och ska vara en av Mandalays topp att se, så där hade jag höga förväntningar. Och visst, det var fina byggnader och sådär, men ganska intetsägande och tråkigt faktiskt. Påminde om alla tidigare pagodas och monement- detaljrikt och ståtligt. 
(null)
(null)
(null)

Vi åkte vidare... till nästa pagoda - Sadarmuni pagoda. Den var också häftig, fin och allt det där. Kaka på kaka. Vi börjar ledsna lite på hela processen; klä på oss täckande, ta av oss skorna vid ingången, knäppa några foton, kika på detaljerna och alla olika statyetter, ta på oss skorna igen, klä av oss allt och sedan åka vidare för att upprepa proceduren på nytt.
(null)
(null)

Kurtodaw pagoda var dagens sista, jag kommer i sekunden jag skriver inte ens ihåg vilken av alla det var. Hur såg den ut nu igen? Och vad var det som skiljde denna åt från de tidigare? Hm. Det kommer väl någon kommentar när jag väl ser bilden snart... 
(null)
(null)
Pagodan med alla små vita såna här, juste. Det var en väldigt vacker pagoda, väldigt stor. 
(null)

Till sist, dagens absolut sista; var en av de attraktioner vi sett fram emot mest- sunset över Mandalay Hill. Vilket vi inte fick. Vi kom dit cirka två timmar för tidigt, och orkade inte vänta... Men det var fint, utsikten var otrolig!! 
(null) (null)

(null)
Folket häller vatten eller hänger blommor kring halsen på dessa Buddha-statyer, vilket symboliserar att man "offrar" något för livet. De ber för att bli bättre människor och göra gott i livet för andra, och i den processen ger de Buddha något som en symbol för det livet. 
Kommentera inlägget här: