JORDENS ALLA HÖRN OCH KANTER

- En resa som börjat med pass, pengar och piljett

ETT LAND MED CHARM TROTS ALLA TURISTER

Kategori: VIETNAM

Klockan är ungefär 22.40, och Emmie sover som ett litet barn. Jag sitter och kvider över ryggen, usch, det går verkligen inte bra för mig just nu. Det lutar åt att Emmie åker på att bära bådas packning, stackarn. Vi har i vilket fall ändrat planerna (igen), vilket innebär att vi hoppar av i Hoi an imorgon bitti och stannar där en natt. Efter mycket övervägande vill vi inte riskera att ångra något i efterhand, som vi gör med Bagan i Burma som vi skippade. Det blir en ytterligare kostnad, men samtidigt är vi ju på resande fot för att utforska och upptäcka landet. Så i slutändan blir det förmodligen värt varenda krona. 

Vad tycker jag såhär långt om Vietnam då? Hm. Det är väldigt mainstream, svenskar överallt. Turister överallt. Vilket vi förväntade oss, i och med att vi rör oss i turistområdena. På både gott och ont, förstås. Men landet är utvecklat, det är ordentliga vägar och fordon. Ikväll var första gången toaletten varit ett hål i marken, till skillnad från i Burma där det var tvärtom. En annan tanke jag slagits av är att det är extremt mycket ljus överallt. Det blinkar och har sig till både höger och vänster- broar, rondeller, slingor över vägarna, längs gångstråken, restauranger etc. Det lyser och blinkar verkligen överallt. Dessutom är det mycket ny arkitektur, höga skyskrapor och moderna byggnader. De blandas förstås av mindre rustade byggnader, och små hål i väggarna som blivit restauranger. Någon typ av charm finns i städerna vi besökt än så länge, men jag hoppas Hoi an är gammaldags och mysigt som staden sägs vara. Det återstår att se. 

(null)

(null)

Efter ungefär 20 minuters bussfärd rök den Cola jag hade köpt på mig. Sicken osis för mig nu några timmar senare...

KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2018-04-10 | 06:04:56

    Tänker på er 😩😍

  • Mormor säger:
    2018-04-10 | 15:28:11

    Stackars dig, som har ont när du är på semester!👎🏿 Livet är orättvist ibland! Önskar snar förbättring! Kram

Kommentera inlägget här: