JORDENS ALLA HÖRN OCH KANTER

- En resa som börjat med pass, pengar och piljett

SÅGVERK OCH KAKAOPLANTERING

Kategori: GHANA

ÄNTLIGEN TILLBAKA I CYBERVÄRLDEN 🙌🏽


Såå, igår åkte vi iväg för ett studiebesök på ett stort sågverk, spännande men lite väl långdraget om ni frågar mig. Det fungerar som man tror- träden kommer in, delas i mindre bitar. Går genom olika maskiner och skapar slutprodukter, vilka är allt från plankor till papperstunna ark. 

Vi fortsatte turen tillbaka mot hotellet och stannade för att spana in kakaoplanteringar. Löven från träden täcker marken och stoppar därmed andra växter från att växa, vilket var nytt för mig. Eller ja, hela kakaovärlden är ny för mig. Jag har aldrig riktigt forskat i processen från växt till Marabou som jag köper på ICA. Chaffören stannade vid ett hus där bönorna låg på tork, där ägaren visade oss lite och gav oss varsin kakaofruk. Så tung!! På bilderna ser ni borden med massa bönor, och varje bord genererar i snitt 1.5 säckar för försäljning, vilka generarar i snitt 100$ per säck. Ni gör samma matte som jag, vilket betyder att om man har en stor gård här nere finns det pengar att hämta. Med enklare ord. 

Vi avslutade dagen vid poolen, EFTER att det slutat spöregna, käkade lite och la oss tidigt. Eller ja, svenskarna + danskarna checkade ut tidigt medan lokalsnubbarna höll igång.



Kommentera inlägget här: