JORDENS ALLA HÖRN OCH KANTER

- En resa som börjat med pass, pengar och piljett

GAMBIA I ETT NÖTSKAL

Kategori: GAMBIA

I tisdags morse plockades jag upp av en tour guide, som skulle ta mig till SOS Children's Village The Gambia. Taggad till tusen var jag, feberfri dessutom. Vi anlände och blev snabbt stoppade av byråkratin. Nu för tiden (sedan samma morgon enligt guiden) behövde jag tydligen anmäla mitt besök på det svenska kontoret, för att få ett formulär mejlat som skulle fyllas i och mejlas tillbaka. Formuläret skulle sedan det svenska kontoret skicka vidare till det gambianska, som i sin tur skulle kunna släppa in mig på området. "It will only take a few seconds, because people are working so you can come back later today if you fill in the form." Ja jo eller hur. Vi vet ju alla hur byråkratin, och framförallt den som ska gå mellan två kontinenter, fungerar. Jag har fortfarande inte ens fått ett svar från det svenska kontoret, vilket ni säkert redan listat ut betyder - inget besök för min del. 

Vi åkte vidare och jag checkade in på det nya stället. Här har jag en liten uteplats som jag delar med en svensk man som för tillfället bygger ett hus här nere, och bara väntar på att kunna flytta in. Vad som skulle gått relativt fort har han nu väntat och meckat med ett bra tag, förvånade? Inte jag heller. Däremot förvånas jag över allt han berättar, om vilka motvindar han jobbat i. Byggare tar vad de får jag i, politikerna lurar och bedrar, allt tar så fruktansvärt lång tid och så vidare. Ja ni förstår. Sicket tålamod, jag blir matt bara av att höra honom berätta om det...

Hur som helst, några bilder från Gambia; 
(null)

(null)

(null)

Bertil (något) high road. Ryktas att han var den första svensken på plats i Gambia, och fick därmed en väg uppkallad efter sig.

(null)

Gambias första rödlyse. 12 år gammalt, och folk kör fortfarande mot rött för att de inte riktigt greppat poängen eller betydelsen av de olika färgerna.

Här finns vattenmeloner för att mätta ett helt land, bokstavligt talat. Överallt. Gigantiska dessutom.

(null)




KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2017-11-02 | 19:01:15

    Vad är det mannen står i? Gamla torra grenar och stammar? Afrika är sig likt. Ingen stress 😝. Synd att du inte kom in i barnbyn. Ska du försöka igen?

    Svar: Ja precis, de torkar allt "spill" och eldar sedan med det. Eftersom elektricitet är en bristvara och gasol är dyrt lagas mycket mat över öppen eld! Jag fick svar idag från det svenska kontoret, så ska se om jag kan få komma på besök nästa vecka! ☺️
    Frida Johansson

  • Mormor säger:
    2017-11-03 | 15:53:00

    Jag har varit och är månadsgivare till SOS barnbyar sedan många år. 😀 Tycker att du bör få göra besök hos dem👍Lycka till!😍

    Svar: Jag har också varit månadsgivare i snart 7 hela år, så hon på svenska kontoret tyckte definitivt inte att jag skulle behöva ett formulär för att visa att jag är en "seriös besökare". Men vi får se hur detta slutar! Kram
    Frida Johansson

Kommentera inlägget här: