JORDENS ALLA HÖRN OCH KANTER

- En resa som börjat med pass, pengar och piljett

FRIDA TURISTAR, DEL TVÅ

Kategori: GAMBIA

Imorse plockades jag upp av guiden (vet fortfarande inte hans namn), för en tripp till Makasutu Nationalpark. Där vandrade vi i skogen och åkte lite kanot längs Gambia River. Fridfull plats, det enda som hördes var fåglar och apor. 

I parken bodde en gammal man, som spår framtiden. Jaha, tänkte jag. Det lär jag allt ta reda på. Han tog min hand och hummade en stund. Luktade lite och sedan utbrast han "you're a woman, i can see that you are also young". Jaha, va? Kan du verkligen läsa det i min hand?! Satan, du är begåvad.. "sssch" säger guiden, jaha muttrar jag lite surt och gäspar. Mannen spår vidare. Jag är en fullt frisk kvinna som är ogift. Fullt frisk, frågar jag, och lutar huvudet på sne. Där tror jag allt han läste fel, den gamle mannen. Samtalet slutar med det viktigaste av allt (förstås); om jag köper kakor och delar ut till barnen här i området så kommer jag leva ett långt och lyckligt liv. Jahapp, tack för den sa jag och gick därifrån. 
Turen avslutades med en lunch bestående av ris och kött i jordnötssås, för min del alltså endast ris.  Nu ikväll plockas jag upp av en nyfunnen vän, en britt som bott i Afrika senaste 22 åren, och arbetar som fotograf. Vi ska käka lite middag och kolla lite foton. Blir la trevligt! 

Och imorgon lär jag springa iväg och köpa kakor, vill ju inte riskera att inte få leva ett långt och lyckligt liv... 

(null)

Spåmannen och en smått irriterad/less Frida.

(null)

(null)

(null)

(null)

Snygg sandalbränna, om ni inte lagt märke till den.

(null)

(null)

(null)

In bland dessa buskage styrdes kanoten.

(null)

(null)

(null)

Klättrade upp för att tappa lite palmvin. Riktig naturbegåvning sa de, och tog emot mig när jag tappade greppet.

KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2017-11-03 | 20:31:03

    Så många fina bilder och vad roligt att du träffar så mycket nytt folk 😍😍

Kommentera inlägget här: