JORDENS ALLA HÖRN OCH KANTER

- En resa som börjat med pass, pengar och piljett

VITHAJSDYKNING OCH LÅNGKÖRNING

Kategori: SYDAFRIKA

Imorse checkade vi ut och körde till grannbyn där hajdykning stod på schemat. Väl framme åt vi frukost och fick en genomgång av dagen innan vi klev på båten. Ute till havs åkte vi förbi en stenig ö med hundratals sälar, det var sälar överallt. Vi la ankar och hissade ned buren. Det lockades med fisk i alla möjliga former, allt från huvud på rep till fiskbuljong, och efter en allt för lång väntan syntes den första fenan ovan ytan. Att kliva ner i buren var extremt häftigt, men bland det vidrigaste jag någonsin gjort. Drog en kalsup och spydde samma sekund ned i våtdräkten, fy satan vad äckligt det var att hoppa ner i allt fiskäckel. USCH. Oskar däremot hade inga problem med detta, han filmade glatt och plaskade omkring där i buren. Juste, vi borde kanske nämna att det var en molnig tidig morgon, tjocktröja och långbyxor värmde ganska taskigt innan vi till sist fick hoppa ned i det varma sköna vattnet - 12 grader. Gud vad vi längtade och inte alls svor högt över hur kallt det var... 

När vi kom i land bytte vi snabbt om och for vidare mot Oudtshoorn. Fyra timmar skulle det ta, ja jo eller hur. Vi var framme på sex timmar. Det går inte fort när man ska upp på 860 höjdmeter med en bil som jobbar arslet av sig på trean i 40 knyck. Vi klagar dock inte allt för mycket när det är ljust och vyerna fortfarande är fantastiska! Nu är vi i alla fall här, mätta och belåtna. Finmiddagen idag bestod för Oskars del av korv + majs och för min del nudlar. Flådigt skulle vi vilja påstå!










KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2015-05-01 | 22:43:26

    Vet inte om jag är avundsjuk på er idag.... Känns sådär med det ni varit med om idag!

  • Lena säger:
    2015-05-01 | 22:43:55

    Vet inte om jag är avundsjuk på er idag.... Känns sådär med det ni varit med om!

  • Ann-Catrin Pears säger:
    2015-05-02 | 00:33:49

    Njaa.....hajmat......efter den här resan kan ni väl hitta nya intressen. Samla på frimärken t.e.x. Jättefina foton!

  • Anders Q säger:
    2015-05-02 | 10:18:55

    Vi läser bloggen (jag och farmor) och ler , ler så att tårarna trillar, underhållande och bra skrivit.
    Förstår att ni börjar bli varma i kläderna nu och HAJAR det här med att resa.... jag vet, men det kan bli sämre;-)

  • Eva o Göran säger:
    2015-05-02 | 17:19:49

    En så´n fantastisk resa ni gör! Fanns det inget annat sätt att få upp värmen i våtdräkten? Frida kan säkert få jobb som kåsör om slantarna tryter när ni pluggar.
    Kram från Margreteberg!

  • Per Dahlskog säger:
    2015-05-02 | 19:08:03

    Hej på er, mycket trevligt att ni har fåt se hajarna, jag ær avundsjuk.

    Mvh. Per...

  • Berit bengtsson säger:
    2015-05-05 | 15:35:32

    Hej!
    Vem är jag ? Jo jag heter Berit är farmor till Oskars kusiner Matilda och Julia och jag läser med stort intresse vad som händer. Bilderna ni tar är jättefina och jag följer med på kartan och ser var ni kommer. Ha det bra och så läser jag mer i morgon eller nästa dag. Jag väntar med spänning och tittar efter ett nytt äventyr. Det är som att läsa en rolig bok./Berit

Kommentera inlägget här: